Den här veckan har eleverna i SO arbetat med religion och sett närmare på
kristendomen, så har vi även pratat om påsken och dess traditioner.
I ämnet NO har vi arbetat vad skillnaderna är mellan NO´s olika
uppdelningar och vad de står för och svarat på frågor tillsammans om varje ämne
inom NO; Kemi, biologi och fysik.
I svenskan har eleverna arbetat med nya ord i veckans-ord och skrivit
vidare på sina berättelser ”Min lärare blev kidnappad av sin utomjordiska
dubbelgångare” (mycket spännande läsning). Vi har arbetat om ”ng-ljudet” och
hur vi skriver i olika ord men att det låter lika (ex. ung, vagn, tänk). Den
här veckan har vi uppmärksammat ”barnboksdagen” som inföll den 2 april, en dag
som är att fira efter barnboksförfattaren HC Andersen från Danmark. Han har
bland annat skrivit ”kejsarens nya kläder” och ”Den lilla fula ankungen”.
Matematiken har eleverna bekantat sig med tallinjen 0 till 1000, jämfört
tresiffriga tal, övat på att addera och subtrahera ental utan tiotalsövergång,
övat på att addera och subtrahera med hela tiotal.
Vi har arbetat kring frågor om källsortering och sett på filmer från
”Pantresan” som handlar om återvinning och återbruk. Den här veckan pratade vi om metall och hur
det kan återvinnas. Eleverna har som uppgift ta reda på hur mycket pant som
familjen samlar in och lämnar in på återvinning. De ska även se vilka symboler
som finns på förpackningar om miljön de har hemma.
Tina har haft musik med eleverna den här veckan.
Idrotten har varit inställd den här veckan. Idrotten kommer Marcus ta igen
efter påsken och veckorna fram till sommaren i form av friluftsdag med mera.
Vi avslutade veckan med att ha påskäggjakt på skolgården. Vår idrottslärare
hade gömt/lagt ut pappersägg runt på skolgården och eleverna fick på signal
leta efter äggen. Sedan räknade vi ihop klassresultatet. Klass 2 vann dock inte
men vi är ändå vinnare ansåg vi med alla de punkter som vi tillsammans räknade
upp (samtala gärna om det hemma). Övrigt har eleverna i bilden tillverkat påskkort
som tanken är att de ska ge till någon som behöver uppmuntras.
Eleverna har den här veckan fått med sig sina mappar med information till
dig som vårdnadshavare och så har eleverna igen fått ett lovuppdrag, ”jag harläst”;
Eleverna skriver in meiladressen så jag sedan kan se de uppgifter som de har gjort under veckan,
Eleverna skriver in meiladressen så jag sedan kan se de uppgifter som de har gjort under veckan,
Nästa vecka: Påsklov och då är det ingen skola vi ses igen tisdag den 14 april.
Vecka 15
Måndag: Lov
Tisdag: Idrott på skolan
Onsdag: Ta med mappen till
skolan
Idrott på skolan
Torsdag: Läxmappen med hem.
Fredag:
vecka 15, påsklov
4 maj, skolan stängd. Studiedag
1 maj, röd dag.
21 maj, Kristihimmelsfärdsdag (en röd dag)
22 maj lovdag
12 juni Skolavslutning
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Veckans tre frågor blev den här veckan bara två:
Djup djupare djupast, vad är det?
En strålande dagbok?
* * *
Ha en fin helg och ha
ett underbart lov
Önskar er alla en Glad
Påsk
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar