fredag 3 april 2020

Vecka 14

Det var lite förvirrande i måndags innan alla klockor i klassrummet hunnits med att ställas om. Vi ställde fram klockan en timme och med det så pratade vi om sommartid och vintertid. Nu har det börjat vara ljusare på kvällarna.Vilket alla tycker är skönt och att vi faktiskt snart kommer få varmare ute och så småningom om ett efterlängtat sommarlov.  Så här veckan innan påsklovet har varit full med nya kunskaper.

Den här veckan har eleverna i SO arbetat med religion och sett närmare på kristendomen, så har vi även pratat om påsken och dess traditioner.  

I ämnet NO har vi arbetat vad skillnaderna är mellan NO´s olika uppdelningar och vad de står för och svarat på frågor tillsammans om varje ämne inom NO; Kemi, biologi och fysik.

I svenskan har eleverna arbetat med nya ord i veckans-ord och skrivit vidare på sina berättelser ”Min lärare blev kidnappad av sin utomjordiska dubbelgångare” (mycket spännande läsning). Vi har arbetat om ”ng-ljudet” och hur vi skriver i olika ord men att det låter lika (ex. ung, vagn, tänk). Den här veckan har vi uppmärksammat ”barnboksdagen” som inföll den 2 april, en dag som är att fira efter barnboksförfattaren HC Andersen från Danmark. Han har bland annat skrivit ”kejsarens nya kläder” och ”Den lilla fula ankungen”.

Matematiken har eleverna bekantat sig med tallinjen 0 till 1000, jämfört tresiffriga tal, övat på att addera och subtrahera ental utan tiotalsövergång, övat på att addera och subtrahera med hela tiotal.

Vi har arbetat kring frågor om källsortering och sett på filmer från ”Pantresan” som handlar om återvinning och återbruk.  Den här veckan pratade vi om metall och hur det kan återvinnas. Eleverna har som uppgift ta reda på hur mycket pant som familjen samlar in och lämnar in på återvinning. De ska även se vilka symboler som finns på förpackningar om miljön de har hemma.

Tina har haft musik med eleverna den här veckan.
Idrotten har varit inställd den här veckan. Idrotten kommer Marcus ta igen efter påsken och veckorna fram till sommaren i form av friluftsdag med mera.

Vi avslutade veckan med att ha påskäggjakt på skolgården. Vår idrottslärare hade gömt/lagt ut pappersägg runt på skolgården och eleverna fick på signal leta efter äggen. Sedan räknade vi ihop klassresultatet. Klass 2 vann dock inte men vi är ändå vinnare ansåg vi med alla de punkter som vi tillsammans räknade upp (samtala gärna om det hemma). Övrigt har eleverna i bilden tillverkat påskkort som tanken är att de ska ge till någon som behöver uppmuntras.

Eleverna har den här veckan fått med sig sina mappar med information till dig som vårdnadshavare och så har eleverna igen fått ett lovuppdrag, ”jag harläst”
Eleverna skriver in meiladressen så jag sedan kan se de uppgifter som de har gjort under veckan,

Nästa vecka: Påsklov och då är det ingen skola vi ses igen tisdag den 14 april.

Vecka 15
Måndag:        Lov
Tisdag:          Idrott på skolan
Onsdag:         Ta med mappen till skolan
                      Idrott på skolan
Torsdag:        Läxmappen med hem.
Fredag:           

vecka 15, påsklov

 4 maj, skolan stängd. Studiedag

1 maj, röd dag.
21 maj, Kristihimmelsfärdsdag (en röd dag)
22 maj lovdag
12 juni Skolavslutning 
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Veckans tre frågor blev den här veckan bara två:
Djup djupare djupast, vad är det?
En strålande dagbok?
*  *  *
Ha en fin helg och ha ett underbart lov
Önskar er alla en Glad Påsk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare i klass 3A. Tusen tack till er alla för att jag fått/haft förmånen till att få undervisa de...