tisdag 7 april 2020

Fjärilars liv

Under en tid i maj kommer klassen följa tistelfjärilens (Vanessa cardui) livscykel från larv till puppa och färdig fjäril. De tar hand om sin larv och observerar de olika utvecklingsstadierna, samt in information om karaktärer och egenskaper hos larven, puppan och fjärilen och funderar över hur dessa påverkar möjligheterna att överleva i naturen. När eleverna slutligen släpper ut sina fjärilar kan de berätta om vad fjärilarna behöver för att leva och hur de anpassade för att klara livet i frihet. med utgångspunkt i sin egen dokumentation sammanfattar eleverna fjärilens livscykel och jämför den med livscykler hos växter och andra djur.

Det övergripande syftet med temat är att eleverna ska se livscykeln och förändringar under livet som något generellt för alla levande organismer, men att förändringarna kan se olika ut för olika arter. Genom att studera en arts utseende och beteende kan man förstå mer om hur den samspelar med sin miljö för att överleva

Vi kommer efter påsk att påbörja arbetet kring temat med fjärilar med att läsa fakta och planera upp inför vårat kommande arbete.
Frågor och arbete som vi kommer arbeta kring innan larverna kommer:

  • Vad vet vi om fjärilar?
  • Vad ska larverna äta?
  • Att göra: iordningställ inför leverans av larverna.

Larverna kommer till klassen första veckan i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare i klass 3A. Tusen tack till er alla för att jag fått/haft förmånen till att få undervisa de...