Nu är det verkligen nedräkning fram
tills det är jullov och fram till julafton och även nyårsafton. Ivrigt väntar
vi på de olika dagarna men mest ser vi fram mot julen. Nissen är i klassrummet
dagligen och hälsar på och denna vecka har vi fått lära oss om julstjärnor,
varför vi har dessa i våra hem. Vi har fått göra snöstjärnor som nu pryder våra
fönster på skolan (dessa smälter inte). Vi fick i uppdrag att hitta så många sammansatta
ord vi kunde med ”jul” och gissa om det blev många. Uppdragen har varit
varierande mellan historia, matematik och svenska och bild och även andra jultraditioner.
Arbetet för övrigt denna vecka har
varit välskrivning, läsförståelse och då om en text om julmarknad. Vi har redovisat de sagor som är skrivna och läst upp de för klassen. Vi har haft högläsning.
I matematiken har vi arbetat med
dubblor och hälften och så har vi arbetat med olika ”hörningar” och mätt deras
sidor och vidare mätt oss själva. Nästa vecka i matematiken kommer vi att
arbeta med att addera och subtrahera tvåsiffriga tal med hela tiotal, utnyttja
tiokompisarna när vi räknar större tal. Och vi ska börja titta på vad bråk är
för något (hel, hälften, en tredjedel och en fjärdedel). Vi har spelat spel i
matematiken. Eleverna spelar tillsammans två och två. Det är varierande
mattespel som de har att välja på. Fortsätt gärna att jobba kring klockan
hemma. Även om kapitlet gällande klockan är arbetat med så slutar inte klockan
att ticka.
I SO har vi tittat på hur våra svenska
jultraditioner är och var de kommer ifrån. Kommer att fortsätta med det även
under kommande veckor fram till jul och så kommer vi arbeta med vikten av att
använda reflexer då det är mörkt ute.
I NO har vi pratat om rymden och
arbetat kring några av våra planeter ute i universum. Framförallt har vi tittat
närmare på solen och vad den har för betydelse för vår planet jorden.
Musiken som Tina blev inställd på grund
av personalbrist.
Idrotten med Marcus blev inställd pga
sjukdom.
De kommer att få hem ord som de ska
träna på att skriva rätt (många kan redan dessa ord men hjälp gärna att sätta
in dem i ett sammanhang. Vidare har de en matematikuppgift där de ska ta reda
på hur mycket olika frukter kostar. Läsningen ska de göra 15-20 minuter varje
dag. Om ni väljer att dela upp läsningen under dagen eller om ni läser för ert
barn eller låter barnet läsa för er kan ju variera från dag till dag och
situation. Förutom texten som jag skickat med och frågeställningarna som ni
tillsammans kan samtala kring så väljer ni själva vilken bok/text/tidning som
ni väljer att läsa från och sedan logga i loggen med att skriva upp varje gång
som de/ni läst tillsammans.
Varje
dag har vi rörelsepaus för att inte sitta för länge. Det är viktigt att röra på
sig.
Varje dag har jag högläsning för klassen och denna veckan har det varit
boken: Sunes skolresa.
Nästa vecka:
·
Tisdag
kommer vi ha Nobellunch på skolan och om man vill kan man klä sig efter
ändamålet. Det kommer serveras lunch (huvudrätt och efterrätt serveras) i
matsalen i form av ett långbord och vi kommer ha utdelning av priser på skolgården
till alla klasser och därefter kommer det vara skolfest på rasten med musik och
dans.
·
Idrott
på onsdag på Östra skolan.
·
Ta
med mappen med läxan på onsdag till skolan.
·
Ny
läxa kommer på torsdag.
·
Fredag
den 13 december kommer vi på skolan gå till Nicolaiskolan för att se åk 3 som
kommer att ha Luciatåg för oss. För de som vill ha tomteluva eller glitter i
håret den dagen så är det okej att ha det.
VIKTIGT!!!
Röda dörren vid planket stängs!
VIKTIGT!!!
Röda dörren vid planket stängs!
/ Eva, Lucas, AnnaKarin, Malin och
Agneta
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar