Varje dag har eleverna egen läsning och
de böcker som de läser klart skriver de recensioner på. De har olika modeller
att kunna välja på utefter vad de känner att de kan skriva. Det finns lättare
till mer avancerade. Den här veckan har
vi även arbetat vidare med våra sagor och några har fått redovisa sina sagor i
klassen. Vi har arbetat med läsförståelse och svarat på frågor och den här
veckan handlade om ”lördagsgodis”. Vi har även arbetat hur man kan skriva en
dagbok.
Mycket fokus ligger på avkodning, läsning och att skriva i klassen.
I
veckan fick eleverna med sig en läxa hem som de ska ha med sig tillbaka till
skolan på onsdag. På torsdag kommer det en mapp med hem som deras namn står på
som de sedan ska ha sina läxor med sig i eller annat som ska skickas mellan
skolan och hemmet.
I klassen arbetar vi med spel i ordförståelse med kort eller
på IPAD.
Jag kommer att skicka hem ytterligare en läxa med eleverna i nästa vecka.
De kommer att få hem ord som de ska träna på att skriva rätt. Samtala gärna om orden
hemma och vad de betyder och hur man kan använda dessa.
Matematiken arbetar vi med udda och
jämnt, dubblor, upprepa mönster och tabeller och diagram. Vi har spelat spel i
matematiken. Eleverna spelar tillsammans två och två. Det är varierande
mattespel som de har att välja på. Fortsätt gärna att jobba kring klockan
hemma. Även om kapitlet gällande klockan är arbetat med så slutar inte klockan
att ticka.
I Tekniken har vi sett en kort film om suddgummit
och dess historia.
Varje
dag har vi rörelsepaus för att inte sitta för länge. Det är viktigt att röra på
sig. Varje dag har vi olika rörelsepauser som vi har att välja på. Men favoriten
är ändå ”Valle” https://www.youtube.com/watch?v=I0Z2SWgNUfc
Idrotten var på Östra skolan inomhus
med Marcus.
SO har vi arbetat kring
Barnkonventionen och våra rättigheter. Vi har också påbörjat arbetet kring ”vad
är religion?” och kommer titta på tre olika religioner till att börja med:
kristendom, judendom och islam.
Fick en hälsning från en av de sex
nallarna som vi skickat ut i vida världen. Denna gång fick vi höra från Pi. Pi
befinner sig i Surahammar och har fått uppleva att handla ljus till kyrkan i
stan på Ikea. Viktigt att sitta säkert då man åker bil även för Pi. Nu väntar
vi med iver hur det går för de övriga nallarna, Alfa, Beta, Dino, Gamma och
Omega.
Nästa vecka:
Måndag den 25 november är skolan stängd
då vi har studiedag.
Idrott på onsdag
Ta med läxan på onsdag till skolan.
/ Eva, Lucas, AnnaKarin, Malin och
Agneta
___________________________________________
Meddelande från Tina som har eleverna i
musiken:
Hej!
På musiken har vi innan höstlovet avslutat
området kring hur musiken är uppbyggd där de fått kännedom om vad puls, rytm
och takt innebär vilket vi har tagit på ett väldigt enkelt sätt. Nu är vi inne
på nästa område som handlar om instrumentkunskap där jag för 2:orna går igenom
de fyra basgruppsfamiljerna vilka är tangentinstrument som
piano och dragspel, , stränginstrument som gitarr
och fiol, blåsinstrument som klarinett och trumpet, slagverksinstrument som
trummor och xylofon. Idag har vi fokuserat på tangentinstrument och tittat på
en film från Konserthuset i Stockholm kring främst piano och flygel. Vi kommer
att fördjupa i en instrumentfamilj per vecka. Förutom detta så sjunger vi
förstås, dansar och gör ramsor. Under våren kommer vi att testa på olika instrument
utifrån kunskapen vi fått och vi ska även gå in på olika musikgenrer/stilar
också.
Musikhälsningar från Tina
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar