(Nästa vecka, tisdag den 8 oktober kl 9:00 och fram till lunch
kommer vi vara i skolskogen bakom sjukhuset)
- · Vi diskuterar skillnader mellan mossor och lavar.
- · Studier i lupp.
- · Vi diskuterar mossor och lavars roll i naturen och hur de förökar sig
- · Vi letar efter olika mossor och lavar och namnger dessa.
- · Saga som repetition av artkunskap.
Som förälder kan du förbereda ditt barn på dessa ORD OCH BEGREPP som vi kommer ATT
DISKUTERA i skogen på tisdag:
- · Hösttecken
- · Timmer (dvs. stockar)
- · Lav
- · Island
- · Mossa
- · Ren (djuret)
- · Klorofyll
- · Bakteriedödande
- · Alg
- · Identiska
- · Svamp
- · Lupp
- · Tvillingar
_________________________________________________________
Ur läroplan för grundskolan, Lgr11 under ämnena biologi och fysik
samt idrott och hälsa
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
·
genomföra systematiska
undersökningar(bi/fy)
·
använda biologins begrepp, modeller och
teorier för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen,
naturen och samhället (bi)
·
genomföra och anpassa utevistelse och
friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer (idh).
Centralt innehåll för år 1-3 som kan komma att beröras:
Naturorienterande ämnen
Året runt i naturen
·
Årstidsväxlingar i naturen och hur man
känner igen årstider.
·
Djurs och växters livscykler och
anpassningar till olika årstider.
·
Djur och växter i närmiljön och hur de
kan sorteras, grupperas och artbestämmas samt namn på några vanligt
förekommande arter.
·
Enkla näringskedjor som beskriver
samband mellan organismer i ekosystem.
Metoder och arbetssätt
·
Enkla fältstudier och observationer i
närmiljön.
·
Enkla naturvetenskapliga
undersökningar.
·
Dokumentation av naturvetenskapliga
undersökningar med text, bild och andra uttrycksformer.
Idrott och hälsa
·
Lekar och rörelse i natur- och
utemiljö.
·
Allemansrättens grunder.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar