Matte
Problemlösning
Vi är nu igång med avsnittet som handlar om att först läsa ett problem, rita problemet, skriva problemet och till sist svaret.
Hälften/dubbelt och fler/färre har repeterats vid olika tillfällen under veckan.
Svenska
I torsdags hade vi en heldag som handlade om att förstå vad en faktatext är samt kunna skriva den. Med avbrott för idrott.
Efter inledande undervisning om vad en faktatext är fick eleverna läsa, gruppvis, en faktatext om djuret som de valde att observera på studieresan till Skansen.
När de läst texten fick de hjälpas åt att skriva ner faktan om sitt djur i en så kallad 6-fältare.
.
När 6-fältaren var färdig fick eleverna skriva av den till sin egen faktatext. För att vara första gången vi gjorde det här, blev jag mycket imponerad över hur duktiga barnen var på att samarbeta och hjälpas åt!
Engelska
Eleverna fick se ett avsnitt av "Pick a colour" som handlade om "what I like". Efter det fick de frågan av mig "What do you like? och svara på engelska "I like...."
Grej of the day
Den här gången handlade det om delfiner.
Akvariet
På all "ledig tid" fyller barnen på akvariet på väggen. Det började med fiskar, bokstaven Ff, sen blev det yngel, bokstaven Yy, och sen blev det växter i havet, båtar och växter. Nu vill de även använda fritidstid till detta!
Trevlig helg!
Katarina Anna-Karin Ludwig Tobias
Mån: Idrott på Västra skolan. Barnen behöver inte byta om!
Ons: Läxgenomgång i svenska + ny läxa "Valles verkstad"
Fre: Besök av Folktandvården
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar