torsdag 20 september 2018

v. 38

Under veckan har vi i matematiken tränat på att addera tal upp till 5 och att ”hoppa” på tallinjen. I svenskan har vi arbetat ed bokstaven Aa, vi har lyssnat på majas alfabetssånger, läst böcker om en känd lite apa ”Nicke Nyfiken” och ”Albin och det märkvärdiga paraplyet ” vi har spåra bokstaven, tränat på skrivriktning och skapat fina små apor i papper.

I morgon fredag kommer vi gå till skogen för att leka lekar och stärka gruppens sammanhållning. Tänk på att de ska ha kläder för väder och att barnen, som vanligt, gärna får ta med sig en frukt eller en macka. Jag vet att det är många som skickar med riskakor men det är inget jag rekommenderar av hälsoskäl.    

Läxa: Läsa kap. 3 Den magiska kulan. Nya ordbilder är: ser, var, är, en och ett.
Jag kommer ändra läxdagen till onsdag-tisdag (i stället för onsdag - måndag.) På så sätt får ni en dag extra att träna på läxan hemma.
Ta hjälp av ordbilderna, gör egna memory-spel och lek fram läxan. Som jag har sagt tidigare så är det viktigt att läxan är lättsam och lekfull, inte ångestladdad. Blir det jobbigt, läs läxan högt för barnet och låt det vara, undvik bråk och tårar.    

Vecka 39

Ø Måndag   Idrott inne
Ø Tisdag      lämna in läxmappen med läseboken i.  
Ø Onsdag    Läsläxa till tis V40, samma ordbilder repeteras
Ø Torsdag   Idrott inne

På måndag kommer vi att ha idrotten inne på Nico och det blir även lärarbyte. Marcus går på föräldraledighet och Mathias tar över i väntan på vikarie som kommer senare under hösten. Lina Fredriksson kommer att vikariera för Marcus resterande del av läsåret. 

På tisdag kommer vi att gå på teater och se föreställningen Sångfågeln.

Tisdagen den 2 oktober och tisdagen den 9 oktober är det utvecklingssamtal.

Samtalet är uppdelat i två delar. 15 minuter tillsammans med mig i grupprummet och 15 minuter att till att visa arbeten i klassrummet.  


Välkomna att boka tider i Elevinfo, det ska bli trevligt att träffas!



Jag önskar er en trevlig helg!
Caroline


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare

Till alla fantastiska föräldrar/vårdnadshavare i klass 3A. Tusen tack till er alla för att jag fått/haft förmånen till att få undervisa de...